loading...

روزنامه آنلاین

همچنین وقوع دو زلزله شدید موجب تخریب بخشهایی از جمله حمامها شد.باغ فین در آذرماه سال ۱۳۱۴ با شماره ۲۳۸ در فهرست آثار ملی قرار گرفت. حمام گنجعلیخان در زمان خود بنایی ضد زلزله بوده است. اگر شش ماه اول

مدیر روزنامه بازدید : 2351 شنبه 22 مهر 1402 زمان : 12:16 نظرات (0)

همچنین وقوع دو زلزله شدید موجب تخریب بخشهایی از جمله حمامها شد.باغ فین در آذرماه سال ۱۳۱۴ با شماره ۲۳۸ در فهرست آثار ملی قرار گرفت. حمام گنجعلیخان در زمان خود بنایی ضد زلزله بوده است. اگر شش ماه اول سال را برای سفر خود به اصفهان انتخاب کردید، بهتر است شب را برای چشیدن طعم غذای کافه هوگو انتخاب نمایید. بنابراین شما می توانید تجربه خوش سفر به شهر یزد را با تخفیف های استثنایی رزرو هتل تکمیل کنید. این مسجد در دورههای حکومت ایلخانی، صفویان، تیموریان، فرمانروایی آل مظفر و دوران قاجاریه به مرور تکمیل گردیده و سرانجام در زمان قاجارها پس از بازسازیهای گستردهای که انجام شده؛ به شکل امروزی خود درآمده است. زیبایی و بزرگی این مسجد تا حدی است که بعد از مسجد جامع یزد دومین مسجد مهم یزد است. با وارد شدن به آب انبارها و پایین رفتن از پلههای آن وزش باد خنک و دلپذیری را احساس میکنید که نشان دهنده عمل کردن بادگیرها با گذشت سالهای بسیار است اگرچه به دلیل نبودن آب در آب انبارها سرمای کمتری نسبت به گذشته حس میشود. گرمابهی نور طوری ساخته شده است تا در سطحی پایینتر از سطح زمین قرار بگیرد و این موضوع علاوهبر آسان کردن دسترسی به آب سالم، باعث خنک شدن هوای حمام هم میشود بهگونهای که در تابستانهای بسیار داغ این سالهای یزد، دمایش به ۲۰ درجه هم میرسد. درست در مقابل شاهنشین یک حوض بزرگ ساخته میشد و چون آب ذاتاً خنک است، باعث میشد هوای مطبوعی در اتاق جریان یابد؛ به این ترتیب که هوای داغ به سمت بالا و طاق نیم گنبدی میرفت و هوای سرد بین شاهنشین و حوض در جریان بود.. کافی است نگاهمان را از آبنما و حوض و درختان و گلکاریهای چهارباغ به سمت ساختمانهای دو طرف چهارباغ ببریم و کمی بالاتر از مغازههای رنگارنگ و شلوغ را ببینیم، حتی لازم نیست از بالا یا پشت سر این ساختمانها را ببینیم تا متوجه فرسودگی و آشفتگی برخی ساختمانهای کنونی در بدنه چهارباغ شویم.

Free vector kuwait skyline flat poster این دسته حرکت خود را از محل حسینیه اعظم شروع میکند و معمولاً همزمان با اذان مغرب به امامزاده ابراهیم پایان مییابد. معمولا این مکانها فعالیت خود را از 9 صبح آغاز میکنند و پس از یکی دو ساعت استراحت نیمروزی به هنگام ظهر، فعالیت خود را تا حوالی 11 شب از سر میگیرند. حمام خان مربوطبه دوران ناصرالدین شاه قاجار است و به علت اینکه بیشتر بزرگان شهر از آن استفاده میکردند، به حمام خان مشهور شده است. این گرمابه در دوران قاجار ساخته شده و در خیابان مولوی قزوین قرار دارد. همچنین میتوانید با عبور از خیابان قیام، از محلیها سراغ مسجد ملا اسماعیل را بگیرید که حمام در نزدیکیاش قرار گرفته است . حمام وکیل شیراز هم بخشی از مجموعهای بهنام وکیل در قلب شهر شیراز است که مجاور مسجد وکیل در دوران زندیه ساخته شده است. محله جلفا از شمال به خیابان نظر، از جنوب به خیابان شریعتی غربی، از شرق به خیابان توحید و از غرب به خیابان حکیم نظامی میرسد.بسته به محل اقامتتان در شهر اصفهان از هر چهار خیابان اصلی میتوانید به کلیسای وانک برسید اما دسترسی مستقیم به خیابان کلیسا از خیابان حکیم نظامی میسر است. حمام خان هم مثل سایر حمامهای قدیمی، در گذشته تنها محل استحمام نبوده، بلکه مردم برای اهدافی مثل گذراندن اوقات فراغت، گفتوگو و تبادل نظر، رفع خستگی و حتی عبادت، گرد آمدن دوستان و حلوفصل مسائل زندگی به آن مراجعه میکردند. این حمام تاریخی همان طور که گفتیم امروز تغییر کاربری داده و مردم و گردشگران برای دیدن آن به عنوان یک جاذبه تاریخی به این مکان می روند و در کنار بازدید از آن به دیگر دیدنی های اطراف این حمام هم سری می زنند.

یک مجموعه بی نظیر دیگری که در لیست جاذبه های شهر یزد قرار دارد، بازار و حمام خان یزد است که مجموعه ای زیبا و قدیمی از بازار خان و حسینیه و آب انبار و حمامی مجاور آن می باشد. نمای داخلی حمام خان (گرمخانه نور یزد) از سنگ و آجر است و آثاری از نقاشی های مربوط به اواخر دوره قاجار بر روی دیوار های نبش شاه نشین در قسمت ورودی حمام دیده می شوند که متأثر از مطالب شاهنامه اند. سرودن و خواندن اشعار و شاهنامه خوانی در گرمابهها نیز رایج بوده است. روی دیوارهای شاهنشین، نقاشیهایی از داستانهای شاهنامه دیده میشوند که مربوطبه دوران قاجارند و در بازسازی این بنا به آن اضافه شدهاند. این بوق در حمامهایی که نوبت زنانه و مردانه متغیر بود نیز نواخته میشد تا مردم بفهمند که نوبت حمام زنانه به مردانه تغییر کرده است.وسایل حمام همراه زنان متمول و فقرا با یکدیگر فرق میکرد؛ بهطور مثال، زنان پولدار با ترمه و پارچههای سوزندوزیشده با دو ندیمه یا خدمه به حمام میرفتند؛ در حالی که زنان فقیر بهتنهایی و با بقچههایی ساده بهسمت حمام روانه میشدند.نرفتن به حمام در روزهای چهارشنبه نیز از خرافههایی بود که درباره حمامها وجود داشت. در فاصله بین گرمخانه و منبع آب سرد یک طاقچه به سمت گرمخانه قرار داده شده بود که لولهای آب آن را مستقیما به طرف حوضهای گرمخانه هدایت کنند. اگر با مترو امام حسین به سمت کاخ حرکت کنید، بعد از پیاده شدن باید یک مسیر 500 متری را به صورت پیاده طی کنید. از مهمترین حمام های این دوره می توان به حمام معروف امویان در قصر عمرا Qusar Amra در کشور اردن اشاره کرد.بعد از به قدرت رسیدن عباسیان ساخت حمام در شهارهای مختلف بیشتر شد و براساس مدارک و شواهد تاریخی در در قرن 5 و 6 هجری در قاهره هزار و یکصد و هفتاد حمام احداث شده بود.علاوه براین درباره حمام های بغداد که یکی از مراکز هنری جهان اسلام بود گفته شده است که هفده هزار گرمابه در زمان معزالدوله و در روزگار عضدالدوله تعداد کمتر از پنج هزار گرمابه در بغداد وجود داشته که حدود سی هزار کارگر در آنها مشغول به کار بودند.

مسجد جامع در یزدِ قدیم، داخل حصار شهر قرار گرفته بود و در سده چهارم ه.ق به حومه شهر نزدیک شد. در واقع در زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار، عملیات تخریب در سطح گستردهای برای بازسازی و مرمت این بنای تاریخی صورت گرفت که باعث ایجاد ظاهری کاملا متفاوت از مسجد اولیه بهصورت بنای امروزی آن شد. با توجه به اهمیت اسلام به پاکیزگی و نظافت در دوران بعد از ظهور اسلام حمام ها در کنار بازارها، مدارس و مساجد ساخته شدند و عنوان هسته اصلی تأسیس شهر اسلامی محسوب می شدند.با گسترش اسلام و اهمیت نظافت به سرعت در شهرهای جهان حمام هایی ساخته شد. چادگان از جاهای دیدنی اطراف اصفهان، از زیباترین شهرهای نصف جهان محسوب می شود. همچنین شهر تاریخی یزد، موفق به دریافت و کسب عنوان الگوی دیگر شهرهای جهان نیز شده و دستیابی به مقام نخست پذیرش در کنکور سراسری کشوری طی بیستوچهار سال پیاپی هم از دیگر افتخارات یزد و یزدیها میباشد. در واقع این مسجد مختص به خانواده شاه بوده است که از طریق راه زیر زمینی به عمارت عالی قاپو دسترسی داشته است. میدان خان با مغازه های اطراف خـود، راهـی بـه بازار قیصریه، بازار مسجد ملااسماعیل، بـازار مسگری و مسجد ریگ و مسجد ملااسماعیل دارد. میدون خان و مغازههای اطرافش که در چهار طرف میدون قرار دارن، به بازار قیصریه، بازار مسجد ملا اسماعیل، بازار مسگری و مسجد ریگ و مسجد ملا اسماعیل راه دارن.

ورود به آب انبار نیز از طریق یکی از غرفههای ضلع غربی تکیه امکان پذیر است و مسجد هم در کنار این بنا دیده می شود. حمام فین در باغ فین کاشان قرار دارد که خود نمونهی زیبایی از باغهای ایرانی است. حاکم وقت شهر کاشان، میرزا عبدالرزاق در دوران حکومت خود بر شهر کاشان در جهت بهبود وضعیت این شهر بسیار کوشید و آثار زیادی را بر جای گذاشت، از جمله حمامِ خان. دیوارها نیز با آینه های زیادی پوشانده شده اند. لبههای این حوض از مرمر ساخته شده و علیرغم تخریبها به نظر میرسد زمانی این ایوان آینه کاری شده بوده است. امروزه این حمام با تغییر کاربریاش به رستوران از ساعت ۹ صبح تا ۱۱ شب پذیرای اهالی یزد و گردشگران است. اما در مقابل، عدهی زیادی هم بر این عقیدهاند که تغییر کاربری مانند دمیدن جان دوباره در کالبد خاموش بناهای تاریخی است و مکانهایی مثل حمام خان را که بهدلیل عدم نیاز امروزی مردم به حمام سنتی بلااستفاده ماندهاند را به مرکز توجه گردشگران تبدیل میکند. با گذشت زمان و پیشرفت های بشر امروزه درصد زیادی از مردم در خانه های خود حمام دارند، اما در دورهای گذشته شرایط کاملا متفاوت بوده و مردم برای استحمام باید به گرمابه های عمومی مراجعه می کردند.در برخی موارد گرمابه ها علاوه بر استحمام،مکانی عمومی برای برگزاری گردهمایی های خانوادگی، دوستانه، کاری و حتی سیاسی هم بودند. مدرسه چهارباغ موقوفات زیادی از قبیل مزارع، باغها، املاک، روستاها، دکانها و کاروانسراها داشت و تمامی این موارد هنگام حمله افغانها نابود شدند. میگویند بانی این بنا در زمستان دیده که مادری یهودی کودک خود را در فضای باز حمام میکرده و وقتی از او میپرسد، میفهمد اقلیتها حق استفاده از حمامهای عمومی را ندارند برای آنها بخشی در نظر میگیرد تا بتوانند در حمام سرپوشیده و مجهز استفاده کنند. باز کردن شوخ (کیسه کشیدن)، صابون زدن، گرفتن قولنج و مشت و مال، زدودن موهای زائد بدن و صورت، تراشیدن سر آقایان، حنا بستن و سدر گرفتن بر موهای سر، تقویت و رسیدگی به موهای سر با انواع داروهای گیاهی و…

از قرقاول تا طاوس در فضای باز دیده می شوند. در این باغ بیش از 100 گونه گل و گیاه های متنوع از جمله درختچه های فردوس، گیاه سیکاس، لیندا و دیگر گیاهان مختلف را مشاهده خواهید کرد. در این مجموعه علاوه بر آکواریومهای مختلف و تماشای ماهیها و آبزیان متنوع میتوانید از امکانات و خدمات رفاهی دیگر نیز استفاده کنید. رستوران سنتی هتل داد یزدرستوران سنتی با غذاهای متنوع ایرانی و فرنگی در محیطی آرام و زیبا می باشد… درهرصورت، اکنون حمام خان به سفرهخانهای زیبا تبدیل شده که با انواع غذاهای ایرانی و غذاهای سنتی یزدی پذیرای گردشگران شهر تاریخی در تور یزد است. حمام خان در بازار کاشان قرار دارد. بازار کاشیگری که از بقیه بازارها قدمت بیشتری دارد و در دوره افشاریه ساخته شده بورس ابزارآلات و محصولات فلزی و در واقع راسته آهنگران است. نام این باغ برگرفته از شهری در آذربایجان بود که امروزه نخجوان نام دارد. همسر امیر فردی به نام بیبی خاتون بود که تغییرات مهمی در مسجد به وجود آورد. این اماکن در محله های : لب خندق ، مسجد جامع ، دولت اباد و … کلیسای بیت اللحم یکی از جاذبههای گردشگری اصفهان در محله تاریخی جلفا قرار دارد، برای رسیدن به این مکان با خودرهای سواری، نقشه کلیسای بیت اللحم در ابتدای مطلب را کلیک کنید تا خیلی آسان این محل را با کمک نقشه نشان، بلد یا گوگل مپ از هتل محل اقامتتان یا هر منطقه شهر، مسیریابی کنید. هزینه بلیط ورودی به کلیسای وانک برای گردشگران ایرانی بسیار کمتر از گردشگران خارجی است. کلیساهایی مثل بیت لحم، سرکیس مقدس، کاتارینه، کاتولیکها، گئورگ، گریگورلوساووریچ مقدس، مریم و هاکوپ، میناس، نرسس مقدس، نیکوغایوس مقدس و کلیسای وانک یا نجات دهندهی مقدس، یوحنا از معرفترین کلیساهای این منطقه است. از جمله این نقوش میتوان به ستاره پنج پر (با مفاهیم پنج اصل دین، پنج تن آل عبا و پنج پیامبر اولوالعزم ) اشاره کرد.

منبع عکس:mozafarhotelهتل سنتی مظفر در بافت تاریخی شهر یزد، هتلی سه ستاره و دو طبقه است و ۳۰ اتاق دارد. حمامهایی که آنقدر زیبا و مشهور بودهاند که خوشبختانه از گزند حوادث دور ماندهاند و ثبت تاریخی شدهاند و امروز در قالب موزه و رستوران و… همانطور که در قبل به آن اشاره کردیم باغ چهلستون به ثبت میراث جهانی یونیسکو درآمده و این افتخار را مطمئنن وام دار وجود استخر زیبای آن می باشد. در ابتدای ورود به باغ یک ساختمان دو طبقه وجود دارد که طبقه اول آن به شکل ایوان طراحی شده و تمام قسمت های باغ از داخل قابل مشاهده است. ۳- با توجه به وجود پارکینگ طبقاتی در عمق ۲/۵ متری زیر زمین (در محل پارکینگ فعلی)، تمهیدات طراحی لحاظ گردد. در کف خزینه محلی برای قرار دادن تیان قرار داده شده بود تا با روشن کردن آتش گرما را به آب منتقل کند .در دیوار خزینه یک دیوار نسبتا بزرگ وجود دارد که راهی برای اتصال به گرم خانه است. این پلکان مخصوص خدمه بود تا خود را هرچه سریع تر به طبقات مختلف برسانند. این کتیبه بالای درگاه و در حاشیهای از نقوش گل و بوته قرار دارد و سنگ قبر فخرالدین اسفنجردی از مشایخ بزرگ قرن هشتم که در محراب نصب است توجه بینندگان را به خود جلب میکند.

هر چند دیدنی های اصفهان، جاذبه های تاریخش هرگز تکرار نمی شود، اما این بار میدان نقش جهان را پشت سر گذاشته ایم و به سمت مقصدی خاص در یکی از مناطق اصفهان می رویم. باغ دولت آباد از جاذبه های گردشگری است که حدود 260 سال قدمت دارد و مساحت آن حدود 6 هکتار می باشد. این مقاله معرفی یکی از جاذبه های دیدنی در استان زیبای یزد، حمام خان است. اين سالن باشکوه بر گنبدی منقوش استوار است و با لچکیهای رنگارنگ و طرحهای طلايی و شفاف، از شاهکارهای هنری آن عصر محسوب میشود.نقاشیهای موجود در تالار مرکزی کاخ که برخی از آنها در عصر قاجار نقاشی شدهاند، شرح پذيرایی شاه عباس اول و دوم و شاه طهماسب از امرای ترکستان و همايون هندی و نيز جنگ شاه اسماعيل اول با ازبکان است. در حقیقت میدان خان، نقش وزن دهنـدگی به مسیری را دارد که دو میـدان اصـلی شـهر در زمـان قاجـار یعنـی میـدان شاه طهماسب و میدان امیرچقماق را به هم وصل می کرد. اگر دهه شصتی باشید، حتماً شما هم حمامهای عمومی را به یاد دارید. نفس میکشند. شما هم اگر در شهر، شهرستان، یا روستایی، حمامی میشناسید که هنوز دایر است یا دستکم هنوز خراب نشده، دربارهاش برایمان بنویسید. خزینه نیز فضای سرپوشیدهی پر از آب گرمی است که گرمخانه و تون (زیرزمینی دخمه مانند و درکنار قرینهی آب گرم که برای سوزاندن هیزم برای ایجاد گرما استفاده میشد) را به هم وصل میکند. یکی از قسمتهای تماشایی حمام ، کاشیکاری سردر زیبای آن است که بالای در ورودی هم اشعاری به خط نستعلیق استادانه نوشته شده است. میدان امیر چخماق یزد که با عنوان مجموعه میدان امیرچخماق بین گردشگران هم شناخته میشود، یکی از میدانهای کلیدی و تاریخی شهر یزد و استان یزد به شمار میرود.

سادات حسینی مازاری (چراغچی):یکی از خانوادههای بسیار قدیمی چهار منار و ثروتمند این محله که اکثر مغازههای بازارچهٔ قدیم چهار منار و همچنین مکانهایی مانند چاپارخانه در تملک آنها بودهاست، مدت حضور آنها در کوی چهار منار بهطور دقیق مشخص نیست اما احتمالاً به دلیل پیشهای که داشتهاند (مازاری) باید از ۷۰۰ سال پیش ساکن این کوی و برزن بوده باشند، تعدادی از اشخاص این دودمان مانند سید مرتضی مازاری در کوی چهار منار و در امامزاده سید جلال الدین مدفون هستند. کافی شاپ رویال اصفهان در شهر اصفهان محله خلجا واقع شده است. طاق اصلی که جامخانه نامیده می شد که در واقع چراغ و سیستم روشنایی انجا بود. حمام خان یزد که به گرمخانه نور نیز معروف بوده در سال 1212(ه. ق) توسط محمد تقی خان بافقی حاکم یزد ساخته شده است.این حمام تاریخی بر اساس معماری اصیل ایرانی یعنی سقفهای گنبدی، نقاشیهای شاهنامهای و پنجرههای رنگی زیبا ساخته شد بود که در حال حاضر به یک رستوران و چایخانه سنتی تبدیل شده است.از انجایی که این حمام در زیر زمین احداث شده بود به عنوان یک فضا با آب و هوای مطلوب در محیط گرم و خشک یزد شناخته می شد. شبستانی با کفپوشی به رنگ فیروزه، و سقفی مملو از کاشیهای زیبا و شیشههای رنگی که در طول روز، محل رقص نور و رنگ است. در پی عملیات مرمتی سالهای ۱۹۴۸-۱۹۴۹ م / ۱۳۲۷-۱۳۲۸ شمسی و پیگردیهای اخیر در زیر لایههای تزئینی کاشیکاری که جبهه اصلی ایوان را به طرف صحن میپوشاند، آثاری از نمای سلجوقی از جمله چند طاقنمای منقش با آجرچینی و مهرهای تزئینی در بندهای آجرها آشکارگردید. آبانبار تاریخی ملامحمد اوز یکی از کهنترین آب انبارهای کشور است اما با گذشت سالهای زیاد هنوز هم قد علم کرده و پا برجاست. این حمام یکی از اماکن تاریخی است که هرساله پذیرای گردشگران و مسافران بسیاری از داخل و خارج کشور است.

جالب است بدانید که حمامهای واقع در دل بازارها از نظر ارتباطی، گستره وسیعی را شامل میشدند؛ زیرا بازاریان و افراد مهمی به آنها میرفتند.درمان: بسیاری از دانشمندان و پزشکان قدیمی مانند ابن سینا، محمد کریم خانکرمانی، زکریای رازی و ابن بطلان در آثار خود، استفاده از حمام را توصیه کردهاند. این حمام از آب قنات بهره میگرفته و کاشیکاریهای چشمنوازی دارد. این بنای تاریخی در حال حاضر، به عنوان چایخانه و رستوران سنتی استفاده می گردد. ویژگی بزرگ این حمام این است که هنوز کاربری گرمابه دارد، یعنی نه موزه شده و نه رستوران و چایخانه. الان این بنا به عنوان چایخانه و رستوران سنتی استفاده میشه. ایران سالانه میزبان توریست های خارجی برای بازدید از این شهر زیبا است. باغ بهادران از بهشت های گمشده اصفهان و یکی از دیدنی های اطراف نصف جهان است. دوره دوم، شامل آثار و بقایای قلعه دفاعی دیگری است که دیوارهای آن به همراه برجهای دیده بانی پا برجاست و متعلق به یکی از اربابان محلی دوره قاجاریه است. بخش دیگری از مسجد جامع یزد کتابخانه وزیری است که در سال ۱۳۳۴ تأسیس شده. معماری مسجد عتیق اصفهان، یکی از شگفت انگیزترین بناهای تاریخی ایران از نظر معماری میباشد. اگر قصد بازدید از این بنای تاریخی را داشته باشید، ابتدا بهتر است اطلاعاتی در مورد آن اجاره ماشین برای سفر داشته باشید. در ادامه این مطلب سلام دنیا قصد داریم تا اطلاعاتی درباره تایخچه حمام و گرمابه های قدیمی و سنتی، معماری حمامهای قدیمی، حمامهای تاریخی ایران و آداب و رسوم حمام و گرمابه قدیمی در اختیار شما قرار دهیم، لطفا تا پایان همراه ما باشید. بهعلاوه وقتی فرد تازه واردی در صحن حمام کسی از آشنایان و بستگان نزدیک و بزرگتر از خود را میدید باید به سرعت برای اظهار ادب و احترام بهسمت او میرفت و او را مشت و مال حسابی میداد یا لیف و صابون را به اصرار از وی میگرفت و پشتش را لیف میکشید.عکاس: ابوذر احمدی زادهیکی دیگر از رسوم رایج در حمامهای ایرانی، بوقی بود که برای آغاز کار حمام نواخته میشد؛ بوقهایی که در واقع از صدف خالیشده یا شاخ گوزن ساخته بودند.

چندین پله در دو طرف این دیوار قرار داده شده تا مردم برای بالا و پایین رفتن از ان استفاده کنند.آب از انبار سرد به خزینه منتقل شده که بعد از گرم شدن به حوض آبهای وسط گرمخانه می رفتند. برای رفتن به این رستوران سنتی میتوانید در تقاطع جنوبی خیابان امام خمینی وارد بازار مسگرها شوید و بعد از عبور از بازار به میدان خان بروید. حمام رفتن به بهبود و کاهش برخی دردها مثل دردهای عضلانی، روماتیسمی و مفصلی و همچنین گرم و نرم شدن بدن کمک شایانی میکند. البته برخی از گرمابه ها به دلیل قدمت طولانی که داشتند تخریب شده اند و یا بسته شدند. در گذشته برخی درمانهای سنتی نظیر فصد کردن (رگ زدن و حجامت) نیز در حمامها انجام میشد. در واقع حمامها مکانهایی بودند که افراد مختلفی از اقشار مختلف در آن گرد هم جمع میشدند؛ شبکه ارتباطی بسیار گستردهای که نقطه آغازی بر دوستیها و حتی خواستگاری و ازدواج بود.انجام امور مذهبی: همان طور که میدانید استحمام ریشه عمیقی در اعتقادات مذهبی مردم دارد و مردم از گذشته طبق عقاید خود، غسلهای مختلفی را بهصورت منظم انجام میدادند. کاشیکاریهای پرنقشونگار آن چشمگیر است و در بخشی از نقشونگارهای این حمام طبیعت چهارفصل دیده میشود و علت نامگذاریاش هم همین است. این حمام نقشونگارهای زیبایی دارد که نقاشیهای بخش ورودی آن ملهم از شاهنامهاند. این کاخ نشانه ای از هنر بی نظیر هنرمندان ایرانی به شمار می رود.

این بنا از استحکام فوق العاده ای برخوردار است و در حال حاضر به موزه مردمشناسی تبدیل شده است. حمامهای ایرانی در گذشته علاوه بر محلی برای نظافت و شستوشو کاربردهای دیگری نیز داشتند و در میان مردم از جایگاه ویژهای برخوردار بودند؛ زیرا بسیاری حمامها را محلی برای استمرار روابط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی میدانستند. نکته حائز اهمیت و مهم در این عمارت ارتباط است که میان قسمت های مختلف و فضاهای آن به وجود آمده است این ارتباط باعث شده است تا عمارت هشت بهشت اصفهان در عین گوناگونی تعداد فضا و تنوع از یکپارچگی و وحدت و تزئینات قابل توجهی برخوردار شود. حمام فین را همه تقریبا میشناسند، حمام معروفی که رگ امیرکبیر را در آن زدند و بخشی از تاریخ ایران ورق خورد. تقریبا حمام فین کاشان برای همه ایرانی ها نام آشنایی است.در این حمام واقعه تاریخی رخ داد و در ان رگ امیرکبیر صدراعظم ایران زده شد و او را به قتل رساندند. این حمام تاریخی در سال 1631 و دوران صفوی بنا شده است.در حمام گنجعلی خان کرمان می توانید شاهد نقاشیهای سقفی و مینیاتورهای ایرانی و نقاشی زورخانهای باشید. چهارباغ عباسی نیز در دوران معاصر ادامه یافتهاست، با توجه به این امتداد این خیابان از میدان شهدا در شمال شروع و پس از عبور از زاینده رود به دروازه شیراز اصفهان در دامنه کوه صفه در جنوب اصفهان ختم میشود. یکی از بزرگترین آکواریومهای ایران در پارک ناژوان اصفهان و در عمق ۷ متری زیر زمین بنا شده است. این آکواریوم یه تونل ۳۵ متریه که در عمق هفت متری زمین درست شده و در دل اون انواع و اقسام ماهی های مختلف زندگی میکنم. بزرگترین تنوره آسیاب ایران در آسیاب آبی کوشک نو یزد و در زیرزمینی به عمق ۱۶ متر قرار گرفته است. حمام فین کاشان در دوران صفوی ساخته شد در باغ فین دو حمام وجود دارد که بزرگترین حمام مختص افراد دولتی و مهم کشور بوده و حمام کوچکتر برای مردم عادی درنظر گرفته شده بود.این حمام تاریخی در حال حاضر به یکی از مقاصد مهم گردشگری در شهر کاشان تبدیل شده است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آمار سایت
  • کل مطالب : 250
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 40
  • آی پی دیروز : 90
  • بازدید امروز : 94
  • باردید دیروز : 180
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 13
  • بازدید هفته : 2,020
  • بازدید ماه : 3,981
  • بازدید سال : 47,950
  • بازدید کلی : 147,405